Kütusevarraste kasulikkusest
Teadupärast on kütusevardad GPS monitooringu lisavõimalus. Maanteeveoga tegelevad ettevõtted sagedasti alahindavad kütusevarraste poolt toodetud lisaväärtust. Arusaadavalt on logistika kontekstis veoki asukoht esmaoluline ja sellest sõltub palju. Kui avastad hommikul Metroteci portaali sisselogides, et misiganes põhjusel on edasiliikumine olnud planeeritust väiksem, peab logistik tegema lisapingutusi tagamaks tarne- ja lepingutingimustest kinnipidamine. See paneb logistiku niigi kõrgele koormatusele ja stressitasemele lisapinged, mis võib kaasa tuua negatiivsed tagajärjed ettevõttele. Halvimal juhul võib päädida olukord veolepingu ülesütlemisega kliendi poolt.
Kütusevarraste olulisust ei pruugita hoomata. Sageli nähakse nende rolli kütusekulu dubleerivas mõõtmises. Veoki ostuga kaasnev jälgimispakett produtseerib ju kulunumbreid. Samuti on kütusekulu nähtav pardaarvutist. Tõsi, selliselt saab jälgida, kuid lisaväärtus peitub turvalisuses. Oleme seda ise mitmel korral kogenud. Koos kütusevarrastega oleme enda masinatele lasknud paigaldada kohe ka pasuna, mis valvestub automaatselt ja mis rakendub kütusetaseme alanemisel.
Viimati juhtus see Saksamaal, kiirtee ääres paiknevas üldkasutatavas parklas, mida võis pidada turvaliseks kohaks. Autojuht ärkas öösel rämeda pasunaröögatuse peale, mis võis tähendada ainult üht – vargaid. Ja nii oligi. Kuna pasuna rakendumisest oli sedavõrd kohkunud pätid ise, siis metsapoole joostes jäeti maha kogu varustus.
Järgmine päev algas autojuhi jaoks nagu ikka – hommikukohvi, hambapesu ning südamerahuga, et saab õigeaegselt teekonda jätkata. Sedakorda aga selle vahega, et tualetist naasnuna märkas ta kõrval parkinud masina juhti ärritunult ümber veoki marssimas ja telefoni KURVA karjumas. Selle mehe hommik oli tume, kütusepaagid olid tilgatumad ja asjast oli vaja logistikule teada anda.
Soovitan soojalt. Maksumuselt on see tühine kulu võrreldes ainuüksi turvatava kütusekogusega. Teine moment seondub kokkuhoitud ajaga, mis paratamatult kulub kellegi teise poolt kokkukeeratud pasa klaarimiseks ja mida tellija seisukohast ei saa panna vääramatu jõu arvele.
Arvi Laht, Erste Transport